Образец
УДК 37…
МРНТИ 14….
Б.А. Матаев*1, К.К. Шалгынбаева2, З.К. Кульшарипова1
1Павлодарский педагогический университет имени Ə. Марғұлан, Павлодар, Казахстан
2Евразийский национальный университет им. Л.Н. Гумилева, Астана, Казахстан
ОСОБЕННОСТИ ФОРМИРОВАНИЯ «Я» КОНЦЕПЦИИ У СТУДЕНТОВ ВО ВРЕМЯ COVID-19
Аннотация. Современные психолого-педагогические исследования профессиональной подготовки студентов бакалавриата по специальности "Педагогика и психология" в условиях дистанционного-обучения повышают актуальность исследований в области «Я» концепции. ...
Ключевые слова: «Я» концепция, профессиональная подготовка, студент, личность, будущий специалист.
Введение
Self-realization of a future specialist is impossible without creating your own life and professional strategy. Therefore, it is necessary to develop the skills of self-realization and management of individual actions, as society puts forward new requirements for a person - a modern professional, as an active, creative thinker, able to transform his moral potential in changing conditions.
Материалы и методы
Many researchers describe two types of "Self" - real and ideal, and already a certain type of the "Self" concept can be attributed to the student professional "Self" concept. The concept of the real "Self" corresponds to the idea of "who I am", and the "ideal" - "what I want to be". In many cases, the real and ideal "Self" concept is different, which can lead to both negative consequences (intrapersonal conflict) and positive ones.
Результат
The ascertaining experiment was carried out on paper in the period from January to April 2020. The participants of the experiment were provided with forms in Kazakh/Russian. All respondents were familiarized with the purpose and objectives of the experiment and warned about the publication of the research results in a generalized analysis of the dissertation work, scientific journals, conferences, etc.
Заключение
To identify shifts in the above-mentioned criteria for the formation of the "Self" concept of students after the formative experiment, a control experiment will be conducted using the following methods: The methodology "Studying the motives of students‘ educational activities" by A.A. Rean, the Methodology "Unfinished sentences", the Methodology of M. Kuhn, T. McPartland "Who am I?", the author‘s questionnaire, essay, "I am the past, I am the present, I am the future" and A.S. Budassi "Self-assessment of personality" on digital media or through the use of various WEB programs. The estimation of the significance of the shifts was studied using the nonparametric Wilcoxon T-test and the sign criterion. Statistical data processing was carried out using the SPSS Statistics 21 program.
Вклад авторов:
Б.А. Матаев - сформировал общенаучную концепцию исследовательской работы, проанализировал теоретическую основу понятия профессиональной самооценки с точки зрения международного опыта и дал обзор зарубежной литературы. Кроме того, руководил подбором методологических основ исследования и сравнительным анализом полученных результатов.
К.К. Шалгынбаева - систематизировала литературные источники и провела аналитический обзор отечественных и зарубежных исследований, касающихся проблемы профессиональной самооценки. Проанализировав полученные результаты, охарактеризовал их практическое значение в системе образования. Автор также обратил внимание на совершенствование научного стиля статьи на казахском языке и терминологическую точность.
З.К. Кульшарипова - разработала дизайн исследования, обобщила эмпирические данные и выбрала методики психологической диагностики. Обработал результаты анкетирования и психологического анализа студентов и сделал статистические выводы. Кроме того, активно участвовал в согласовании структуры и систематизации содержательной части статьи.
Все авторы совместно участвовали в обсуждении результатов исследования, формировании заключительных выводов и подготовке статьи к изданию.
Список использованной литературы
- Матаев, Б.А. Кәсіби даярлау жағдайында студенттердің «Мен» концепциясын қалыптастырудың ғылыми негіздері: 6D010300: док. PhD ... дис. [Мәтін] – Нұр-Сұлтан, 2022. – 176 б.
- Матаев, Б.А., Тулекова, Г.М. «Мен» концепция психологиядағы зерттеу пәні ретінде [Мәтін] // С. Торайғыров атындағы Павлодар мемлекеттік университетінің ғылыми журналы. – 2019. – №4. – Б. 264-275.
- Staines, J.W. The Self-Concept in Learning and Teaching [Text] // Australian Journal of Education. – 1963. – №7. – Р. 172-186.
- Бодалев, А.А. Столин, В.В. Аванесов, В.С. Общая психодиагностика. [Текст] СПб.: Речь, 2006. – 440 с.
- Сидоров, К.Р. Методика Дембо-Рубинштейн и её модификация [Текст] // Вестник Удмуртского университета. – 2013. – № – С. 40-43.
References
- Matayev, B.A. Kasіbi dayarlau zhagdaiynda studentterdіn «Men» koncepciyasyn kalyptastyrudyn gylymi negіzderі: dissertaciya nа soiskaniе stepeni doctora filosofii (PhD) pо specialnosti 6D010300 – Pedagogika i psihologiya [Scientific foundations of the formation of the concept of "Self" of students in the conditions of professional training: 6D010300: Doc. PhD ... dis.] [Text] – Nur-Sultan, 2022. – 176 p. [In Kazakh]
- Matayev, B.A., Tulekova, G.M. «Men» koncepciya psihologiyadagy zertteu panі retіnde [The concept of "Self" as a subject of study in psychology] [Text] // Scientific journal of S. Toraigyrov Pavlodar State University. – 2019. – №4. – P. 264-275. [In Kazakh]
- Staines, J.W. The Self-Concept in Learning and Teaching [Text] // Australian Journal of Education. – 1963. – №7. – Р. 172-186.
- Bodalev, A.A., Stolin, V.V., Avanesov, V.S. Obshchaya psihodiagnostika [General psychodiagnostics] [Text] - SPb.: Rech, 2006. – 440 p. [In Russian]
- Sidorov, K.R. Metodika Dembo-Rubinshtejn i eyo modifikaciya [Dembo-Rubinstein technique and its modification] [Text] // Bulletin of the Udmurt University. – 2013. – №1. – P. 40-43. [In Russian]
Б.А. Матаев*1, К.К. Шалғынбаева2, З.К. Кульшарипова1
1Ә. Марғұлан атындағы Павлодар педагогикалық университеті,
Павлодар, Қазақстан
2Л.Н. Гумилев атындағы Еуразия ұлттық университеті,
Астана, Қазақстан
Сovid-19 кезінде студенттерде «Мен» тұжырымдамасын қалыптастыру ерекшеліктері
Аннотация. Дистанцонды оқыту жағдайында «Педагогика және психология» мамандығы бойынша бакалавриат студенттерін кәсіби даярлаудың заманауи психологиялық-педагогикалық зерттеулері «Мен» тұжырымдамасы саласындағы зерттеулердің өзектілігін арттырады. ...
Кілтті сөздер: «Мен» тұжырымдамасы, кәсіби дайындық, студент, тұлға, болашақ маман.
B. Matayev*1, K. Shalgynbayeva2, Z. Kulsharipova1
1Pavlodar Pedagogical University named after A. Margulan,
Pavlodar, Kazakhstan
2L.N. Gumilyov Eurasian National University,
Astana, Kazakhstan
Features of the formation of the "Self" concept of students during the covid-19
Annotation. Modern psychological and pedagogical studies of professional training of undergraduate students in the specialty "Pedagogy and Psychology" in online learning conditions increase the relevance of research in the field of the "Self" concept. ...
Keywords: "Self" concept, professional training, student, personality, future specialist.
Информация об авторах:
Матаев Берик Айтбаевич - автор для корреспонденции, доктор философии (PhD), ассоциированный профессор высшей школы педагогики, Павлодарский педагогический университет имени Әлкей Марғұлан, Павлодар, Казахстан. Tel. +77773179995. E-mail: matayevba@pspu.kz. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0610-5108
Дончева Юлия - доктор философии (PhD), профессор, Русенский университет Ангел Кънчев, Русе, Болгария. E-mail: jdoncheva@uni-ruse.bg. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3148-3220
Ахметова Динара Салкеновна - магистрант ОП «Педагогика и психология» Павлодарский педагогический университет имени Әлкей Марғұлан. Павлодарский педагогический университет имени Әлкей Марғұлан, Павлодар, Казахстан. E-mail: dinaraakhmetova11@gmail.com
Авторлар туралы мәлемет:
Матаев Берік Айтбайұлы - хат-хабар үшін автор, философия докторы (PhD), Педагогика жоғары мектебінің қаумдастырылған профессоры, Әлкей Марғұлан атындағы Павлодар педагогикалық университеті, Павлодар, Қазақстан. Tel. +77773179995. E-mail: matayevba@pspu.kz. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0610-5108
Дончева Юлия - философия докторы (PhD), профессор, Ангел Кънчев Русе университеті, Русе, Болгария. E-mail: jdoncheva@uni-ruse.bg. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3148-3220
Ахметова Динара Салкеновна –«Педагогика және психология» ББ магистранты, Әлкей Марғұлан атындағы Павлодар педагогикалық университеті, Павлодар, Қазақстан. E-mail: dinaraakhmetova11@gmail.com
Information about the authors:
Matayev Berik - the author is for correspondence, Philosophy Doctor (PhD), Associate Professor of the Higher School of Pedagogy, Pavlodar Pedagogical University named after Alkey Margulan, Pavlodar, Kazakhstan. Tel. +77773179995. E-mail: matayevba@pspu.kz. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0610-5108
Doncheva Juliya - Philosophy Doctor (PhD), Professor, Angel Kanchev university of Ruse, Ruse, Bulgaria. E-mail: jdoncheva@uni-ruse.bg. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3148-3220
Akhmetova Dinara - Master‘s student, Pavlodar Pedagogical University named after Alkey Margulan, Pavlodar, Kazakhstan. E-mail: dinaraakhmetova11@gmail.com