search Найти
КОЛЛЕДЖ СТУДЕНТТЕРІНІҢ КӘСІБИ ӨЗІН-ӨЗІ БАҒАЛАУЫНЫҢ ПСИХОЛОГИЯЛЫҚ ЕРЕКШЕЛІКТЕРІ
Аннотация
Қазақстандағы қазіргі заманғы әлеуметтік-экономикалық өзгерістер жағдайында, сондай-ақ әртүрлі кәсіптік салаларда жаңа білімдердің жинақталуына және қоғамның қарқынды цифрлануына байланысты жоғары білікті кадрларға қажеттілік өткір сезіледі. Бұл өз кезегінде орта кәсіптік білім беру жүйесіне жаңа талаптар қояды. Қазіргі уақытта колледждер қоршаған ортаға бейімделіп қана қоймай, сонымен қатар кәсіби қызметте өзінің ішкі әлеуетін жүзеге асыра алатын шығармашылық ойлауы мен бәсекеге қабілеттілігі бар мамандар даярлауы керек. Осылайша, өзінің кәсіби функцияларын орындау үшін мамандарды даярлау сапасын арттыру, әсіресе кәсіби қоғамдастық өміріндегі елеулі өзгерістер жағдайында, орта кәсіптік білім берудің негізгі міндеттерінің біріне айналады. Колледж студенттерінің кәсіби өзін-өзі бағалауының психологиялық ерекшеліктерін зерттеу мәселесі көптеген әлеуметтік, психологиялық және педагогикалық зерттеулерде қамтылған. Бұл мақалада колледждерде оқу кезеңінде болашақ мамандардың тұлғалық даму үдерісіне әсер ететін өзекті өзгерістер қарастырылады. Бұл өзгерістер кәсіби дамудағы ішкі қайшылықтармен ұштасып, нақты өзін-өзі бағалау мәселелерін тудырады. Кәсіби жолды таңдайтын студенттердің тұлғалық өзіндік құндылығын зерттеу саласындағы заманауи зерттеулер негізінен тұлғаның психологиялық қызметінің негізгі аспектісі ретінде оның деңгейін талдауға бағытталған. Алынған нәтижелер студенттердің оқу процесінде кәсіби дайындығын жақсарту үшін пайдаланылуы мүмкін. Теориялық және эмпирикалық зерттеу барысында анықталған студенттердің кәсіби бағытының динамикасы оқытушылар мен студенттердің оқу-кәсіби өзара іс-қимыл процесін түзетуге, сондай-ақ білім беру процесін ұйымдастырудың бірқатар формаларын оңтайландыруға мүмкіндік береді. Зерттеуде қолданылатын әдістер мамандық таңдау мотивтерін, оқу мотивтерін және таңдалған мамандық туралы идеялар жүйесін талдауға арналған дайын диагностикалық құрал болып табылады.
Автор
О.Ф. Сонмез
С.И. Максилова
З.К. Кульшарипова
DOI
10.52301/1991-0614-2025-1-41-60
Ключевые слова
өзін-өзі бағалау
студент
студенттердің өзін-өзі бағалауы
кәсіби дайындық
өзін-өзі бағалау ерекшеліктері
өзін-өзі реттеу
Год
2025
Номер
Выпуск 1
Посмотреть статью Посмотреть журнал
DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL COMPETENCIES OF TEACHERS TO MANAGE THE INNOVATION ENVIRONMENT
Аннотация
This article considers especially the development of teachers' professional competencies needed to manage the innovation environment. The study was carried out in order to develop the main directions of teachers' professional competencies development, which can provide effective management of innovation environment in secondary educational institutions. The main provisions and aspects of formation of teachers' knowledge and skills necessary for the management of innovation knowledge and skills are considered. The level and perception of problems and importance of professional competencies among school teachers, which they need to improve innovation management, were evaluated. Their results showed: that school teachers feel the need to develop a number of key competencies for mastering modern technologies and using innovative teaching methods, as well as note the need for additional training and professional development for effective management of the innovation process. These indicators are confirmed by the opinions of school administrations, parents of pupils, high school students and IT specialists. Lack of equipment, lack of time and low technical support were identified as the main barriers to successful management of the innovation environment. A comprehensive system for the development of teachers' professional competencies focused on innovation management has been developed. Its implementation should allow teachers to more effectively implement innovative teaching methods and manage changes in school educational processes.
Автор
Y.Gelishli
Z.Sh.Shavalieva
A.N. Boyarova
DOI
10.52301/1991-0614-2025-1-75-93
Ключевые слова
professional competencies
educators
teachers
innovation management
school administration
parents
high school students.
Год
2025
Номер
Выпуск 1
Посмотреть статью Посмотреть журнал
ENHANCING ENGLISH LANGUAGE ACQUISITION IN PRIMARY SCHOOL STUDENTS THROUGH COGNITIVE STRATEGIES
Аннотация
Teaching English at the primary school level is a crucial step in laying a strong foundation for language acquisition. In Kazakhstan, where multilingual education is a priority, cognitive strategies are essential to help young learners effectively acquire English. This article explores cognitive strategies tailored to primary school students in Kazakhstan and provides recommendations on research methods to examine their effectiveness. The study addresses the challenges of introducing English in primary schools, including the need for adequate resources, trained teachers, and age-appropriate materials. It reviews cognitive learning theories and practical strategies, such as incorporating play-based activities, group work, and visual aids, to enhance student engagement and comprehension. The article also discusses the "Family and Friends" series as a resource that supports cognitive strategies through engaging content and communicative activities. Ultimately, it advocates for a learner-centered approach that fosters critical thinking, problem-solving skills, and a positive attitude towards English language learning by creating connections between prior knowledge and new concepts.
Автор
Есқали М.М.
Абдрашева Д.М.
DOI
10.52301/1991-0614-2025-1-61-74
Ключевые слова
cognitive strategies
activities
primary school students
English lesson
methods
cognitive development
Год
2025
Номер
Выпуск 1
Посмотреть статью Посмотреть журнал
Integrating video games in english learning at school
Аннотация
The integration of video games in school application in language instruction is an effective tool in instruction, blending instruction with enjoyment. In contrast with traditional approaches, with a predisposition towards stiffness, video games generates dynamism, providing rich environment for motivation and interaction derived from enjoyment. By offering contextual application of language and contextualization in terms of narrative, students access authentic structures, enrich unconsciously lexicons, grammar, and communicative competencies. Besides, dimensions of gamificated ones-obstacles, feedback loops, achievements-engages mental processes, strengthening recall and creation of meaning. Most importantly, multi-player platforms triggers group instruction, hastens students towards negotiation of meaning, collaboration, and use of language in real-time in a strategic manner. Such activity, replete with spontaneous conversation and problem-solving of a complex kind, mirrors real-life use environments for language. In spite of such activity, integration of video games in curriculums is not challenge free; involves selection with care of materials, integration with educa-tional aims, and consideration for potential for distraction. For such reason, instructors must navigate with care in such seas, utilizing engrossing potential of games and at the same time protecting pedagogical integrity. In its quest to disentangle complex role played by video games in language development, such inquiry promotes harmonious integration of conventional and unorthodox approaches in modern trends in instruction in English language.
Автор
Полонский Ю.В.
DOI
10.52301/1991-0614-2025-1-22-40
Ключевые слова
video games
language skills
gamification
student motivation
school education
Год
2025
Номер
Выпуск 1
Посмотреть статью Посмотреть журнал
IMPLICATION OF EMOTIONAL INTELLIGENCE OF STUDENTS ON SCIENTIFIC-PROFESSIONAL ACTIVITIES
Аннотация
This article examines the influence of the level of emotional intelligence on the effectiveness of scientific and professional performance of university students. Since EI is an important aspect to ensure the successful scientific and professional performance of university students. The purpose of the study was to identify the relationships between the level of development of emotional intelligence and scientific and professional activity in higher education institutions. Modern methods of EI assessment were used, such as questionnaires and tests that allow to objectively assess the level of its development in the participants. The results showed that a high level of EI contributes to better adaptation to the learning environment, increased motivation for learning and successful implementation of research projects. The scientific significance of the study consists in expanding the understanding of the role of EI in the educational process and the formation of scientific and professional competencies in future specialists. The practical value of the study consists in the development of a model, based on which it is possible to develop recommendations and programs to increase EI for students, taking into account the peculiarities of their specialization, which will improve the quality of education and prepare personnel with scientific and professional skills. The study as a whole confirms the hypothesis and the importance of taking into account EI in the educational strategies of universities and in programs to support students, as they affect their scientific and professional growth and will bring success in their future profession.
Автор
J.G. Doncheva
B.A. Matayev
D.S. Akhmetova
DOI
10.52301/1991-0614-2025-1-4-21
Ключевые слова
emotional intelligence
students
universities
scientific and professional activity
influence
development model
Год
2025
Номер
Выпуск 1
Посмотреть статью Посмотреть журнал
TRENDS IN POSTGRADUATE THESES ON CHILDREN'S RIGHTS IN TURKEY
Аннотация
Annotation. The aim of the research is to determine the trends in the graduate theses on children's rights in Turkey between 2013-2022 and to create a perspective for the researches to be carried out later. A literature review was conducted at the YÖK National Thesis Center with 53 different keywords, and as a result, 70 postgraduate theses, 61 of which were master's and 9 of which were doctoral theses, were examined. Document analysis method was used to reach the results of the research. Researched theses were examined in terms of the keywords used, the universities which are linked to the institutes where these theses were made, the year of publication of the theses, the distribution of the theses, research topics, sample / study group, research designs / methods used, data collection tools used and data analysis methods. In the theses, it was determined that the issue of parents' attitudes towards children's rights was emphasized. The results of the research are explained with tables according to frequency and percentage distributions. It was concluded that mostly teachers were studied as a study group/sample in the examined theses, the most frequent quantitative research method was preferred as a research design, scales (attitude, classroom management profile, perception, self-regulation skills, etc.) and questionnaires (Likert) were commonly used in the data collection tool.
Автор
Prof. Dr. Оmer Faruk Sоnmez
Tuğba Bircan
B.K.Akshulakova,
DOI
10.52301/1991-0614-2025-4-20-33
Ключевые слова
Children's rights
graduate theses
research trends
document analysis
parents attitude
research design
Turkey
Год
2024
Номер
Выпуск 4
Посмотреть статью Посмотреть журнал
PROBLEM-ORIENTED APPROACH IN CHEMISTRY TEACHING AND ITS INFLUENCE ON PUPILS' LEARNING ACHIEVEMENTS
Аннотация
This article examines the distinctive features of a problem-oriented approach to teaching chemistry and its effect on students' academic performance. Enhancing the teaching process to boost academic success continues to be a key objective in secondary education. This study aims to explore how a problem-based approach influences students' academic achievement in chemistry. The main directions of the study include a review of existing theories and practices of the problem-based approach in the educational process, implementation of this methodology in chemistry lessons at school, and identification of factors contributing to its effectiveness. As a result of the study, the effectiveness of this methodology, which includes the use of technologies and tasks based on the problem-oriented approach, was established. Pupils of the experimental group demonstrated a higher level of learning achievements. The application of this approach, using three chemistry topics as examples, it was demonstrated that students enhanced their academic knowledge and analytical skills, enabling them to effectively tackle complex problems and apply what they have learned in practical situations. Problem-based learning in chemistry has positive feedback among students. The authors of the article recommend using more cases, introducing modern digital tools, structuring discussions and increasing the number of projects, which can further enhance chemistry learning.
Автор
E.V. Grabinenko
S.S. Khamzina
D.A. Nurbaeva
DOI
10.52301/1991-0614-2025-4-4-19
Ключевые слова
problem-based learning
problem-oriented approach
chemistry
learning achievements
pupils
case studies
digital technologies
Год
2024
Номер
Выпуск 4
Посмотреть статью Посмотреть журнал
ВЛИЯНИЕ ЗАНЯТИЙ ПО КОНСТРУИРОВАНИЮ НА СЕНСОРНОЕ РАЗВИТИЕ РЕБЕНКА ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА
Аннотация
Конструирование — это один из самых увлекательных и познавательных видов деятельности для дошкольников. Оно включает в себя создание различных объектов из большого количества материалов, таких как строительные блоки, картон, пластилин и даже природные материалы. Разнообразие подходов к конструированию играет решающую роль в глобальном, когнитивном и социальном развитии детей В данной статье рассматривается влияние конструирования на сенсорное развитие дошкольников. Сенсорные способности, наиболее эффективно раскрытые в производственных действиях, например, в конструировании, представляют собой уникальную возможность для полного развития сенсорного потенциала. В конструировании сенсорные процессы проникают в суть активности, открывая всеобъемлющие возможности для развития. В статье раскрывается содержание конструирования, потому как это система практических действий, направляемых ребенком на достижение какой-то желаемой цели. Конструирование детей – серьезное полезное дело. Таким образом, конструирование развивает и совершенствует все познавательные процессы, в частности точность восприятия и восприятия, наблюдательность и память, мышление, а также мелкую и крупную моторику. Тактильное касание с элементами композиции уравновешивает внутреннее состояние малыша. Результаты исследования отработаны и показаны на работе с воспитанниками студии «Малышок» при школе детского творчества «Өнер».
Автор
Т. Н. Фомина
Р. М. Каримова
М. Н. Герлиц
DOI
10.52301/1991-0614-2025-4-52-69
Ключевые слова
Дошкольный возраст
Творчество
Конструирование
Сенсорное развитие
Мыслительный процесс
Год
2024
Номер
Выпуск 4
Посмотреть статью Посмотреть журнал
МЕКТЕПКЕ ДЕЙІНГІ МЕКЕМЕДЕГІ ҚОРШАҒАН ОРТАМЕН ТАНЫСТЫРУҒА АРНАЛҒАН ОҚУ-ӘДІСТЕМЕЛІК КЕШЕНДІ ҚОЛДАНУ
Аннотация
Ғылыми мақалада жаңартылған білім беру негізінде мектеп жасына дейінгі балаларға арналған «Қоршаған ортамен таныстыру» оқу-әдістемелік кешенін әзірлеу, құрастыру және қолдану мәселелері қарастырылды. Мақаланың мақсаты- мектепке дейінгі мекемеде ұйымдастырылған іс-әрекетте оқу- әдістемелік кешенді қолдануда педагогтарға әдістемелік көмек көрсету. Мақалада әлеуметтік- эмоционалды дағдыларды қалыптастыру мақсатында мектеп жасына дейінгі балалармен мектепке дейінгі ұйымда қоршаған ортамен танысуды оқыту әдістемесінің өзекті мәселелері егжей-тегжейлі зерттелген. Оқырмандардың назарына мектепке дейінгі білім беру мекемесінде қоршаған ортамен таныстыру бойынша оқытудың инновациялық, тиімді әдістері ұсынылды, технологиялық карталар, өткен материалды бекіту мақсатында дидактикалық материал ұсынылды. Мақалада осы жұмыстың ғылыми және практикалық маңыздылығының қысқаша сипаттамасы келтірілген. Ғылыми маңыздылығы - әдістемелік құралдарды жазудың жаңа тәсілдерін анықтау және олардың оқу құралдарын жазу мысалында олардың тиімділігін арттыру болып табылады. Өзекті шешімдер, қорытындылар мен нәтижелер, болашақта тәжірибеде қолдану мүмкіндігі туралы ұсыныстар мақаланың қорытындысында нақты көрсетілген. Мақаланың практикалық маңыздылығы - бұл зерттеу тәжірибелі тәрбиешілерге , мектепке дейінгі мекемелердің әдіскерлеріне пайдалы болатыны анық. Зерттеу тақырыбы бойынша тұжырымдар жасалды. Бұл жұмыс мектепке дейінгі педагогика әдістемесін дамытуға үлес қосады.
Автор
А.Жомартова,А.Ж.Бахралинова,А.А.Илюбаева
DOI
10.52301/1991-0614-2025-4-70-90
Ключевые слова
мектепке дейінгі жастағы балалар, оқу-әдістемелік кешен, әлеуметтік-эмоционалдық дағдылар, бағдарлама, қоршаған орта, зерттеу.
Год
2024
Номер
Выпуск 4
Посмотреть статью Посмотреть журнал
БОЛАШАҚ ПЕДАГОГТАРДЫ КӘСІБИ ДАЯРЛАУ ПРОЦЕСІНДЕ «МЕН» КОНЦЕПЦИЯСЫН ҚАЛЫПТАСТЫРУ
Аннотация
Бұл мақалада біз болашақ мұғалімдерді ЖОО-да кәсіби даярлау кезінде «Мен» концепциясының маңызды сипаттамаларын қалыптастырудың мәселелері мен перспективаларын қарастырдық. Зерттеудің мақсаты – педагогикалық мамандықтар студенттері арасында өзіндік «менін» қалыптастырудың кәсіби процесінің нәтижелері мен мүмкіндіктерін зерттеу. Зерттеу төрт бағыт бойынша жүргізілді. Болашақ мұғалімдердің кәсіби дайындығы жағдайында «Мен» концепциясын қалыптастырудың теориялық тәсілдерін талдау барысында кәсіби «Мен» концепциясын қалыптастырудың барлық теориялық тәсілдері оны педагогтарды кәсіби даярлауда пайдалану мүмкіндігін көрсететіні анықталды. Интеграцияланған тәсіл ең қолайлы деген қорытындыға келдік. Болашақ мұғалімнің «Мен» концепциясын қалыптастыруға әсер ететін негізгі факторлар ретінде әлеуметтік, академиялық және кәсіби, соның ішінде практикалық дайындық, жоғары сапалы оқыту әдістері және басқалардың қолдауы айқындалады. Мәселенің қиындығы және оқу процесіндегі қажетті өзгерістер белгіленеді. Педагогикалық мамандықтар студенттерінің «Мен» концепциясының қалыптасу деңгейі жоғары, ортадан жоғары және орташа деңгейде, негізінен психологиялық қасиеттердің қалыстасуы мен мақсат қоюына байланысты. Жұмыстың ғылыми-тәжірибелік маңыздылығы оның оқу-тәрбие үрдісіне тиімді тәжірибелерді енгізу арқылы «Мен» концепциясын қалыптастыру үдерісін оңтайландыру жолдарын ұсынуында. Сондай-ақ тиімді «Мен» концепциясын қалыптастырудың рефлексиялық әдістерін кіріктіру арқылы студенттерді болашақ мұғалім ретінде дайындау үдерісін жетілдіруге бағытталған кешенді модель әзірленді. Зерттеудің құндылығы – зерттеудің ғылыми сала ретінде кәсіптік білім беру психологиясына ғылыми-тәжірибелік үлес қосқанында.
Автор
Б.А. Матаев
А.К. Матаева
Л.М. Мұсатіла
DOI
10.52301/1991-0614-2025-4-34-51
Ключевые слова
«Мен» концепциясы
кәсіби қалыптасу
педагогикалық білім
жеке қалыптасу
кәсіби сәйкестілік
өзін-өзі тану
педагогикалық дайындық
Год
2024
Номер
Выпуск 4
Посмотреть статью Посмотреть журнал